Binnen het Platform Integrale Veiligheid Hoger Onderwijs (IV-HO) werken instellingen in het hoger onderwijs samen aan het verbeteren van de veiligheid. IV-HO biedt een platform voor professionals om kennis te delen, ervaringen uit te wisselen en instrumenten te ontwikkelen en te verzamelen voor een open en veilige leer- en werkomgeving.
Doel van het platform
Het platform ondersteunt hogescholen en universiteiten in het bieden van een open en veilige en integere leer- en werkomgeving voor studenten en medewerkers. Dit gebeurt sinds 2010 in verschillende fases. Na afsluiting van fase IV in 2018 is het toenmalige programma IV-HO dankzij de intentieverklaring van VH, UNL en OCW omgevormd tot het Platform IV-HO. Het Platform ontving tot en december 2023 subsidie. Dankzij deze financiële ondersteuning van OCW heeft de sector hoger onderwijs met het Platform IV-HO mooie mijlpalen weten te bereiken de afgelopen jaren. De subsidie is succesvol geweest en heeft ervoor gezorgd dat het gedachtegoed van integrale veiligheid nu breed gedragen wordt binnen het hoger onderwijs.
De waarde die is gecreëerd met het Platform en de community van Integrale Veiligheidscoördinatoren (IV-community) wordt behouden. Vanaf 2024 ondersteunt de sector IV-HO zelf structureel via SURF. Hiermee wordt de verbinding en de kennisdeling tussen instellingen geborgd. Binnen de omzetting van subsidieprogramma naar structureel communitymanagement kijken we nu zelfs naar mogelijke uitbreiding van ondersteuning voor mbo- en onderzoeksinstellingen.
Visie
Hogeronderwijsinstellingen moeten bewuste keuzes maken in de omgang met risico’s zoals cybercrime, hacken, misbruik van persoonsgegevens, spionage, zorgwekkend gedrag van studenten of niet-integer gedrag van medewerkers of managers.
Een integrale aanpak van deze risico’s verkleint de kans op incidenten, vergroot het veiligheidsbewustzijn en vermindert de kosten. Door de vele risico’s in samenhang met elkaar te benaderen, ontstaat een overkoepelend beeld van de diverse veiligheidssituaties en wordt het volwassenheidsniveau van uw instelling inzichtelijk. Dit verbetert het beheersen en besturen van alle veiligheidsfuncties.
Uitgangspunten
- Het Platform Integrale Veiligheid Hoger Onderwijs:
- biedt een platform voor peer learning dat is gericht op organisatieontwikkeling;
- verzamelt en ontwikkelt instrumenten, zoals handreikingen, inzichten, stappenplannen, aanpakken en voorbeelden en stelt deze gratis beschikbaar;
- bevordert zelfevaluatie en innovatie van bestaande materialen en methoden;
- werkt samen met partners in de zorg- en veiligheidsketen.
- 100% veiligheid bestaat niet. Het creëren van een open en veilige leer- en werkomgeving gaat daarom niet alleen over het afdekken van risico’s, maar ook over het overwogen nemen van risico’s.
- Het bestuur van elke individuele instelling is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en de eventuele implementatie van de opbrengsten van het platform.