Verwijzingsindex radicalisering, extremisme & polarisatie – voor docenten
Op het gebied van het tegengaan van radicalisering, extremisme en polarisatie bestaat een uitgebreid aanbod aan trainingen, lesmateriaal en publicaties voor scholen (docenten) en lerarenopleidingen. Deze bruikbare tools worden door veel verschillende organisaties aangeboden. Het Platform IV-HO, de gemeente Rotterdam en de MBO Raad hebben het diverse aanbod gebundeld.
Aanleiding
Op 16 oktober 2020 werd in Frankrijk nabij Parijs Samuel Paty, een docent geschiedenis en maatschappelijke vorming, op straat onthoofd door een 18-jarige moslimextremist. Ook in Nederland zorgde deze aanslag voor opschudding en een gepolariseerd debat. Eerder in 2020 leidden de Black Lives Matter-demonstraties al tot enerzijds saamhorigheid, maar ook tot polarisatie.
Beide maatschappelijke gebeurtenissen hebben hun weerslag op onderwijsinstellingen. In de gemeente Rotterdam was er in juni 2020 bijvoorbeeld ophef over een column over de Black Lives Matter beweging in een hogeschoolblad, en dook een leraar onder nadat er ophef ontstond over een spotprent van een jihadist.
Binnen dit gepolariseerde klimaat vragen we onze docenten moeilijke thema’s bespreekbaar te maken, en verlangen we van hen dat ze op een constructieve manier omgaan met extreme uitingen of polarisatie. Het is van groot belang dat docenten zich hierin gesteund voelen, en dat ze weten waar ze moeten zijn als ze advies of ondersteuning nodig hebben.
Om hieraan bij te dragen hebben de gemeente Rotterdam, Platform IV-HO en de MBO Raad een overzicht gemaakt van het diverse aanbod van tools voor docenten.
Het resultaat is deze Verwijzingsindex radicalisering, extremisme & polarisatie – voor docenten.